Strony

piątek, 24 kwietnia 2015

WSK 125 "KOS"

Pojawił się w rodzinie 14 lutego 2015r.
Planowo - inwestycja dla synka i walentynka dla żony ;) Miała być bez poprawek i roboty, ale...
no właśnie zawsze jest jakieś "ale" zwłaszcza gdy kocha się motocykle i nie tylko.
 Jednym słowem istne szaleństwo... ale jest i robi się generalny remont.
Tym razem od początku do końca własnoręcznie i to pewnie najbardziej cieszy.
Tak samo jak świadomość że będzie w 100% taka jaką chcemy!!!

WSK 125 "Kos" - już nasza

wsk 125 kos, remont motocykla, weteran

wsk 125 kos, remont motocykla, weteran

wsk 125 kos, remont motocykla, weteran

wsk 125 kos, remont motocykla, weteran

wsk 125 kos, remont motocykla, weteran

wsk 125 kos, remont motocykla, weteran

wsk 125 kos, remont motocykla, weteran

I w drodze do domu... .

wsk 125 kos, remont motocykla, weteran

wsk 125 kos, remont motocykla, weteran

wsk 125 kos, remont motocykla, weteran


wsk 125 kos, remont motocykla, weteran

wsk 125 kos, remont motocykla, weteran



Remont kół


 W oryginalne (PRL-owskie) części warto zabezpieczyć się już dziś.
Szprychy z magicznym "R" (Romet) na główce, piasta z niewyrobionymi otworami zabieraka, nienaganną wkładką cierną, oraz obręcz koła przejdą rewitalizację.

WSK 125 Kos, remont kół 
Udało się odzyskać wszystkie 36 szprych.

WSK 125 Kos, remont kół
WSK remont kół
WSK remont kół, szprychy
WSK remont kół, szprychy


 Materiał do dalszej obróbki.

WSK remont kół, szprychy
 A tu komplet z koła przedniego. W modelach z bębnem o średnicy 150mm są nieco krótsze i grubsze od standardowych, pod farbą miła niespodzianka, zero rdzy i wżerów - co dobrze wróży na przyszłość.

WSK remont kół, szprychy
Staliwo (o odpowiedniej gradacji) to jeden z kilku użytych patentów podczas "wyciągania" połysku ze zmęczonego czasem materiału.

WSK remont kół, szprychy
Po lewej - usunięta farba i powłoka galwaniczna (ocynk), po prawej - po wstępnym wypolerowaniu.

WSK remont kół, szprychy  
Śmiało można powiedzieć, że 80% efektu końcowego - jeśli nie więcej, zależy właśnie od odpowiedniego przygotowania powierzchni pod nową powlokę galwaniczną.

WSK remont kół, szprychy
WSK remont kół, szprychy
WSK remont kół, szprychy
WSK remont kół, szprychy
WSK remont kół, szprychy, nyple
Z nową powłoką chromu (na bazie miedzi i niklu), zachwytom nie było końca :) 

WSK remont kół, szprychy, nyple
 WSK remont kół, szprychy, nyple
Nyple przeszły podobny proces.

WSK remont kół, szprychy, nyple
Po lewej - wypolerowane, po prawej wytrawione w kąpieli galwanicznej jeszcze przed polerką.

WSK remont kół, szprychy, nyple
WSK remont kół, szprychy, nyple
WSK remont kół, szprychy, nyple

Piasty, klamki, półki, golenie i tarcze kotwiczne umyte, ale jeszcze przed szkiełkowaniem.
WSK remont kół, szkiełkowanie, tarcze, piasty, teleskopyWSK remont kół, szkiełkowanie, tarcze, piasty, teleskopyWSK remont kół, szkiełkowanie, tarcze, piasty, teleskopyWSK remont kół, szkiełkowanie, tarcze, piasty, teleskopyWSK remont kół, szkiełkowanie, tarcze, piasty, teleskopy
Zbieranina podzespołów przed obróbką.

Powrót po szkiełkowaniu.

WSK remont kół, szkiełkowanie, tarcze, piasty, teleskopy
WSK remont kół, szkiełkowanie, tarcze, piasty, teleskopy

Szczęki hamulcowe po regeneracji.

WSK remont kół, regeneracja szczęk, szczęki hamulcowe
WSK remont kół, regeneracja szczęk, szczęki hamulcowe Nowe (klejone na gorąco) okładziny cierne załatwią sprawę skutecznego hamowania.
Patent sprawdzony w innym motocyklu, - regeneracja wykonana w profesjonalnym zakładzie zajmującym się odnawianiem i produkcją sprzęgieł, szczęk, klocków etc., również do samochodów ciężarowych.

Piasta koła przedniego 

WSK remont kół, piasta
Do piast i zabieraka zabuduję nowe łożyska 6302 2Z C3 firmy FAG.

WSK remont kół, piasta
Zestaw części (lub jak kto woli puzzli) do poskładania w całość.

WSK remont kół, piasta
WSK remont kół, piasta
WSK remont kół, piasta Warto wykorzystać fizykę dla ułatwienia sobie zadania osadzenia łożysk w gniazdach.
Dzięki temu zabiegowi młotek czy prasa w tym przypadku nie zostaną użyte.
- Oczywiście nie zawsze jest możliwe użycie palnika czy opalarki.

WSK remont kół, piasta
WSK remont kół, piasta
WSK remont kół, piasta
WSK remont kół, piasta
Ta dam! Po chwili przednia piasta gotowa.

Piasta koła tylnego.
 
WSK remont kół, piasta
WSK remont kół, piasta
Zabudowa łożyska w rozgrzanym bębnie wymaga ostrożności i odpowiednich środków ochrony osobistej, BHP.  :)

-Poniżej-
Tarcza kotwiczna koła tylnego - przez niektórych (fachowców) błędnie nazywana bębnem.

WSK remont kół, tarcza kotwiczna
WSK remont kół, tarcza kotwiczna
WSK remont kół, tarcza kotwiczna


WSK remont kół, Kos
Ładna parka - nieprawdaż?

Tarcza zabieraka 
WSK remont kół, Kos


Składamy koła
WSK remont kół, Kos
WSK remont kół, Kos
WSK remont kół, Kos
Obręcze wypiaskowane i pomalowane proszkowo na podkładzie cynkowym.
Kolor z poza palety RAL, dobrany doświadczalnie, wyszedł dużo lepiej niż popularny 9006 (srebrny, który jak dla mnie ma za dużo opiłków Al), czy 7035 nie będący nawet zbliżeniem do oryginalnego odcienia.
- Oznaczenie (kod) wpiszę jak tylko go zdobędę.

WSK remont kół, Kos
WSK remont kół, Kos
WSK remont kół, Kos
WSK 125, remont kół, Kos
WSK 125, remont kół, Kos
WSK 125, remont kół, Kos
WSK 125, remont kół, Kos
WSK 125, remont kół, Kos
WSK 125, remont kół, Kos
Okazuje się, że nie taki diabeł straszny..., po zapleceniu nie mogłem się na nie napatrzeć i gdyby nie żona i dzieci pewnie położyłbym się z nimi spać do łóżka - takie ładne wyszły :)  

Centrowanie zleciłem zaprzyjaźnionemu warsztatowi motocyklowemu.
 Po wykonaniu usługi w garażu zakładam opony - MITAS H-03 w standardowym dla WSKi rozmiarze 3.00 - 18".

WSK 125, remont kół, Kos
WSK 125, remont kół, Kos
WSK 125, remont kół, Kos
WSK 125, remont kół, Kos
WSK 125, remont kół, Kos
WSK 125, remont kół, KosDętki oprószone talkiem technicznym będą zabezpieczone przed samoistnym zwulkanizowaniem się z oponą.
W razie "złapania gumy" na trasie nie będzie kłopotu z oddzieleniem od siebie poszczególnych elementów.

WSK 125, remont kół, Kos
WSK 125, remont kół, Kos
WSK 125, remont kół, Kos


Renowacja półek i zawieszenia przedniego


WSK remont kół, szkiełkowanie, tarcze, piasty, teleskopy

Po szkiełkowaaniu, gotowe do złożenia.

WSK 125 Kos, remont, renowacja, półki, zawieszenie
WSK 125 Kos, remont, renowacja, półki, zawieszenie
WSK 125 Kos, remont, renowacja, półki, zawieszenie
WSK 125 Kos, remont, renowacja, półki, zawieszenie


WSK 125 Kos, remont, renowacja, półki, zawieszenie
WSK 125 Kos, remont, renowacja, półki, zawieszenie
WSK 125 Kos, remont, renowacja, półki, zawieszenie
WSK 125 Kos, remont, renowacja, półki, zawieszenie
WSK remont kół, Kos
WSK remont kół, Kos

Dostosowanie sztycy WSK Kos do łożysk stożkowych


WSK 125 Kos, remont sztycy

 Zwiększenie średnicy przez napawanie

WSK 125 Kos, remont sztycy
WSK 125 Kos, remont sztycy

Toczenie powierzchni na wymiar fi25 pod nowe łożyska.
WSK 125 Kos, remont sztycy

Zabezpieczenie antykorozyjne poprzez nałożenie powłoki kadmu na zmodyfikowaną sztycę.
Zakup zapasowej sztycy ze starych zapasów.

WSK 125 Kos, remont sztycy
WSK 125 Kos, remont sztycy


Renowacja lampy tylnej motocykla.


WSK 125 Kos, remont, renowacja lampy tylnej motocykla
WSK 125 Kos, remont, renowacja lampy tylnej motocykla
WSK 125 Kos, remont, renowacja lampy tylnej motocykla

Ciekawostka ;) W pracy spotykam takie zastosowanie lamp do WSKek



Renowacja lampy przedniej motocykla.


WSK 125 Kos, remont, renowacja lampy przedniej motocykla
Po demontażu przedniej lampy i rozebraniu jej na czynniki pierwsze okazalo się, że zwierciadło nie jest w najlepszym stanie.

WSK 125 Kos, remont, renowacja lampy przedniej motocykla
Wygladało to mało zachęcająco i w pierwszym momecie zastanawiałem się nad przejściem na współczesny zamiennik, ale...

WSK 125 Kos, remont, renowacja lampy przedniej motocykla
... znalazłem firmę, która zajmuje się regeneracją wlszelkij maści lamp, reflektorów i zwierciadeł
(odbłyśników). Usługa nie była może najtańsza ale efekt końcowy jest zgodny z oczekiwaniami, a poza tym wiem, że częsci będą do siebie pasować na 100%.
Napylona powłka jest idealna, druga strona zwierciadła pokryta nieprzepuszczalną warstwą (chyba jakiejś ceramiki) a wszystko upieczone w autoklawie.
Tu link do strony: http://regeneracja-hc.com/

WSK 125 Kos, remont, renowacja lampy przedniej motocykla
Ramka dostała nowy chrom, a szkiełko zostało umyte, do kompletu nowa  uszczelka.
WSK 125 Kos, remont, renowacja lampy przedniej motocykla

 

Różności przygotowane do chromowania.

WSK 125 Kos, remont, renowacja, chromowanie
WSK 125 Kos, remont, renowacja, chromowanie
WSK 125 Kos, remont, renowacja, chromowanieWSK 125 Kos, remont, renowacja, chromowanie
WSK 125 Kos, remont, renowacja, chromowanie

  Amortyzatory tylne


WSK 125 Kos, remont, renowacja, chromowanie
Dwie sztuki, które były zainstalowane w motocyklu to totalny złom. Dlatego kupiłem kolejną parę.  Oryginalne, epokowe i co najważniejsze z naprawdę śladowymi oznakami zużycia, właściwie tylko po chromie na sprężynach było widaćupływ czasu. Tłumiki szczelne i pracujące z odpowiednim oporem w obie strony.
WSK 125 Kos, remont, renowacja, chromowanie
Standardowo po usunięciu starej, kolejne elementy dostają nową powłokę chromu.

  Bagażnik

WSK 125 Kos, remont, renowacja, chromowanie
Poprawiłem spawy bo wyglądały jakoś mało ufnie. Jasne nie chodzi o to żeby WSKą wozić z tyłu worek cementu ale skoro można to trzeba zrobić to co możliwe, żeby później nie wracać do tematu.
WSK 125 Kos, remont, renowacja, chromowanie
WSK 125 Kos, remont, renowacja, chromowanie
Niestety okazało się, że poprzedni bagażnik był w przeszłości i tak zdemolowany, dlatego kupiłem inny, z którego odzyskam kilka elementów lub zainstaluję w całości.

Odnawianie kierownicy


WSK 125 Kos, remont, renowacja, chromowanie
Po zdjęciu chromu jeszcze bardziej uwidoczniły się mankamenty geometryczne kierownicy motocykla. Próby doprowadzenia jej do symetrii nie dały oczekiwanych wyników.

WSK 125 Kos, remont, renowacja, chromowanie
Dlatego nabyłem dwie sztuki odpowiadające moim wymaganiom + plus jedna do Komara, który też czeka na ten element nadwozia.

WSK 125 Kos, remont, renowacja, chromowanie
Detale po zdjęciu starego chromu jeszcze przed polerką.

Rama motocykla

Długo czekała na swoją kolej, jakoś ciągle było do zrobienia całe mnóstwo drobniejszych rzeczy
i termin rozpoczęcia odbudowy KOSa wciąż się przesuwał.


WSK 125 Kos, remont, renowacja
Z rozbiórką nie było większych problemów poza jednym - standardowym :)

WSK 125 Kos, remont, renowacja
Ale najpierw obowiązkowe mycie.

WSK 125 Kos, remont, renowacja
Oś wahacza "stała na dębowo".
Na zdjęciu powyżej zaraz po udanym przemieszczeniu jej o kilka [cm], - ruda mocno trzymała.
Koniecznością było poświęcenie dwóch (wewnętrznych) miseczek, aby "zbić" wahacz z osi - inaczej nie było by możliwości jego demontażu - polecam do tej pracy młotki NIE METALOWE i zdrowy rozsądek gdzie uderzyć w wahacz.

WSK 125 Kos, remont, renowacja 
Oś i tuleja w ramie motocykla dały za wygraną i po kilku minutach grzania palnikiem, praktycznie przy użyciu minimalnej siły i pomocy impulsatora kinetycznego było już po sprawie.

WSK 125 Kos, remont, renowacja
Widzicie to co ja?

Otwory mocowania stopek przekształciły się w elipsy...

WSK 125 Kos, remont, renowacja
Rozwierciłem je zatem na fi12, a zamówione u tokarza tulejki naprawcze zrobiły resztę.

WSK 125 Kos, remont, renowacja
Rama ze spasowanymi tulejkami stopek i po usunięciu (oszlifowaniu) spawów które nie wyglądały najlepiej, dlatego rama pomalowana (tymczasowo) jest w kilku miejscach podkładem.

WSK 125 Kos, remont, renowacja

WSK 125 Kos, remont, renowacja
WSK 125 Kos, remont, renowacja
Tulejki w trakcie montażu w ramie.
WSK 125 Kos, remont, renowacjaWSK 125 Kos, remont, renowacja
A tutaj po wspawaniu przez zaprzyjaźninego p.Andrzeja z tigiem.

WSK 125 Kos, remont, renowacja

WSK 125 Kos, remont, renowacja
Otwór przewidziany na wkładkę zamka postanowiłem od wewnętrznej strony zaślepić dopasowanym kawałkiem blaszki - po co?
Ponieważ w trakcie eksploatacji zrobiło się z niego to samo co z otworami pod stopkę centralną.

WSK 125 Kos, remont, renowacja
Zamek przy główce ramy też doczekał się wzmocnienia.

WSK 125 Kos, remont, renowacja

WSK 125 Kos, remont, renowacja
Tutaj blaszka z nowym otworem fi13,5, niestety zabawy z zamkiem to nie był koniec.
Płytka blokująca rygiel zamka też swoje najlepsze lata miała już za sobą.
Próbowałem ją na kilka sposobów reanimować, ale raczej z marnym skutkiem.

WSK 125 Kos, remont, renowacja
Więc wyciąłem ją całkowicie i dopracowałem nową.

WSK 125 Kos, remont, renowacja
Prawda, że dużo lepiej wygląda?
Teraz przy zamykaniu siedzenia i wyjmowaniu kluczyka, wkładka sztywno pozostaje na miejscu i nie wystaje poza ramę - czyli funkcjonalność i estetyka wróciły do założonej normy.

WSK 125 Kos, remont, renowacja


WSK 125 Kos, remont, renowacja
Stara podstawka centralna nie nadawala się do regeneracji, nowozakupiona wymagala tylko wzmocnienia i małego napawania blaszki.


WSK 125 Kos, remont, renowacja
Wszystkie elementy, które są (były) malowane na czarno trafią do piaskowania i malowania proszkowego, tak jak to miało miejsce w przypadku obręczy kół.

WSK 125 Kos, remont, renowacjaOstanie chwile przed usunięciem starej powłoki.
Kolanko wydechu do usunięcia nagaru.


WSK 125 Kos, remont, renowacja, rama piaskowanie
Farba nie stawiała najmniejszego oporu tym bardziej, że odłaziła pod paznokciem, natomiast pod nią nie było ani grama podkładu.
- Widocznie w 1980r farby podkladowe były potrzebne w innej gołęzi przemysłu :)

WSK 125 Kos, remont, renowacja, rama piaskowanie
Obręcz i blacha siedzenia dostaną swój kolor reszta na czarno.
WSK 125 Kos, remont, renowacja, rama piaskowanie

WSK 125 Kos, remont, renowacja Cztery dni (i parę złotych) później dostaję telefon, że Wiesia jest już gotowa do odbioru.
Standardowy proszkowy kolor RAL 9005 w połysku, wyszedł naprawdę przyjemnie.

WSK 125 Kos, remont, renowacja
 Stare bieżnie (wybite i odwrócone o 180st) doskonale sprawdziły się jako maskowanie gniazd przed malowaniem.
WSK 125 Kos, remont, renowacja
WSK 125 Kos, remont, renowacja
  Główka dostała nowe łożyska stożkowe.


Rodowód naszej WSKi

WSK 125 Kos, remont, tabliczka znamionowa
Stara tabliczka ma swój klimat i można było ją jeszcze rozczytać. Jednak udało mi się zakupić dobrej jakości współcześnie produkowaną replikę, którą postanowiłem zainstalować. A stara zostanie zachowana na pamiątkę.
WSK 125 Kos, remont, tabliczka znamionowa
WSK 125 Kos, remont, tabliczka znamionowa
Bliżniaczki.

Rodowód naszej WSKi   WSK 125 Kos, remont, tabliczka znamionowa  WSK 125 Kos, remont, tabliczka znamionowa  WSK 125 Kos, remont, tabliczka znamionowa
Po wyprofilowaniu tabliczki oraz zwiększeniu średnicy obu otworów na wymiar nita,
przystępuję do koronacji i zwrotu imienia Wiesi.

Rodowód naszej WSKi   WSK 125 Kos, remont, tabliczka znamionowa  WSK 125 Kos, remont, tabliczka znamionowa  WSK 125 Kos, remont, tabliczka znamionowa

Rodowód naszej WSKi   WSK 125 Kos, remont, tabliczka znamionowa  WSK 125 Kos, remont, tabliczka znamionowa  WSK 125 Kos, remont, tabliczka znamionowa
Podczas przymiarki miałem chwilę zawachania czy aby dobrze dobrałem nity.
Są nieco grubsze od poprzednich i z nacięciami, natomiast farba proszkowa skutenie zmniejszyła średnice otworów w główce ramy, co mogło spowodować zgrzyt.

Rodowód naszej WSKi   WSK 125 Kos, remont, tabliczka znamionowa  WSK 125 Kos, remont, tabliczka znamionowa  WSK 125 Kos, remont, tabliczka znamionowa
Jednak przy wykorzystaniu dobijaka i odpowiedniego impulsatora-kinetycznego nity z wlaściwym oporem wgryzły się w swoje miejsca a sama tabliczka uprzednio uformowana na zapasowej sztycy ładnie siadła na ramie.

Odnawianie siedzenia

WSK 125 Kos, remont, renowacja
WSK 125 Kos, remont, renowacja
WSK 125 Kos, remont, renowacja

WSK 125 Kos, remont, renowacja
WSK 125 Kos, remont, renowacja
WSK 125 Kos, remont, renowacja

 SKŁADAMY :)



WSK 125 Kos, remont, renowacja

WSK 125 Kos, remont, renowacja
Silnik czeka na swoją kolej.

WSK 125 Kos, remont, renowacja
Tylne koło wtoczone tylko na przymiarkę, już nawet zapomniałem jaki kształt miał mój KOS.



16 komentarzy:

  1. Podziwiam! Super robota.Gratulacje za wytrwałość! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Szacun! Kawał solidnej, dobrej roboty. Cieszy oko.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fakt cieszy oko właściwie wszystkich których mijam :) moje tym bardziej, dzięki za wpis.

    OdpowiedzUsuń
  4. https://moto-m.blogspot.com/
    a tak wygląda obecnie....

    OdpowiedzUsuń
  5. Pełen szacun za takie poświecenie dla sprawy. Też mam podobny sprzęt choć nie ta odrestaurowany ale cieszy i tak.
    Lubię takich "fanatyków" jak Pan!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. I te części!:)jak wszystko pięknie jest poukładane i posegregowane :) nic nie leży ot tak sobie gdzieś na brudnej podłodze.Lubię czystych mechaników,nie ważne czy to jest amator czy zawodowiec.

    OdpowiedzUsuń
  7. mogę zapytać gdzie chromowałeś i szkiełkowałeś części?

    OdpowiedzUsuń
  8. Półki szkiełkowałeś? Podobno są anodowane i jest z tym problem...

    OdpowiedzUsuń
  9. Niby jaki? Na czym polegający? Anoda podczas szkiełkowania została usunięta, poza tym była i tak miejscami brzydka (wybarwiona pasywacja).

    OdpowiedzUsuń
  10. Rozwiałeś moje wątpliwości - dzięki za odpowiedź. Walczę z instalacją i montażem automatu stop - poprzedni właściciel odciął blaszkę o którą opierał się bolec automatu... Moto praktycznie poskładane a dopiero teraz się temu przyjrzałem...

    OdpowiedzUsuń
  11. Super !!!!
    Jestem właśnie na etapie renowacji swojego WSK 125 Gil :) - takie blogi jak ten są bardzo w tym pomocne.

    Pisał Pan wcześniej że o kolorze na felgi "Oznaczenie (kod) wpiszę jak tylko go zdobędę."
    Czy jest szansa na podanie tego koloru ??
    Dodatkowo jeżeli to możliwe, proszę napisać jaki ral na zbiorniku i błotnikach.
    Ostatnie pytanie - czy lampę miał Pan taką ładną czy w jakiś sposób ją odnawiał.
    Moja jest trochę porysowana i zastanawiam się jak ją doprowadzić do odpowiedniego wyglądu.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jaki numer kolorów ral na baku i na błotnikach.

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam, wiecie może jaki jest numer tego lakieru pomarańczowego? Zabieram się do malowania i chce żeby wyglądał jak w oryginale

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam,bardzo dobra robota super. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń